Prodejny

Vratislav Kroc: Střecha jako hobby

> Vratislav Kroc: Střecha jako hobby

Vratislav Kroc: Střecha jako hobby

> Vratislav Kroc: Střecha jako hobby

Před osmnácti lety založil firmu STAV-INVEST, která dnes patří mezi pětici největších prodejců střešních krytin v České republice. Před 15 lety stál u zrodu veletrhu Střechy Praha, který si brzy vydobyl renomé největší přehlídky střešních materiálů, krytin a dalších potřeb pro střechy a pro ty, kdo na nich pracují.

 

Napsali o nás: časopis Střechy, fasády, izolace 6/2013

Jednatele společnosti STAV-INVEST Vratislava Kroce však se střechami nespojuje „jen“ jeho podnikání. Střechy a střešní krytiny jsou i jeho koníčků. Jeho kancelář v centrále firmy, v prodejním areálu ve Kbelích, zdobí keramičtí dráčci i další střešní ozdoby, které nasbíral i na výletech do dalekých zemí – do Peru, na Jávu, do Thajska a podobně. Nepohrdne ani zajímavou střešní krytinou.

„Ve Vietnamu se mi stalo že jsem při jednom vnitrostátním přeletu platil za velkou nadváhu zavazadel, protože jeden kufr jsem měl plný střešních tašek,“ vzpomíná s úsměvem.

Z autobusového depa do letecké opravny

Ke svému podnikání a koníčku zároveň se přitom Vratislav Kroc dostal spíš náhodou. Původně vystudoval ekonomii, pak pracoval v Podniku zahraničního obchodu. „V roce 1990 jsem se na jednom veletrhu řízením náhody potkal své budoucí německé obchodní partnery – z Dachdecker-Einkauf Sud eG.“ Z prvního setkání postupem času vznikla společná firma, která funguje dodnes, se stejnou vlastnickou strukturou. „Díky německému partnerovi máme k dispozici exkluzivní podmínky u řady výrobců v Německu a také cenné informace především z německého, ale i dalších evropských trhů, jež nám pomáhají lépe uspět v konkurenci,“ říká Vratislav Kroc.

Na začátku byl prodejní sklad v Plzni, k němuž brzy přibyla i pobočka v Praze. Vhodný prostor našel Vratislav Kroc v areálu tehdy ještě existujícího ČSAD Klíčov. „Pronajali jsme si od nich část areálu, postavili tam tři stavební buňky a začali jsme úřadovat a postupně budovat pražskou pobočku,“ popisuje pražské začátky Vratislav Kroc. ČSAD Klíčov ale zkrachovalo a STAV-INVEST musel hledat nové působiště. Nakonec nebylo nutné stěhovat se nijak daleko – jen do Kbel, do prostoru, který patřil leteckým opravnám. Než se mohlo začít prodávat, bylo nutné odvést na novém působišti spoustu práce. „V místech, kde nyní máme prodejnu a kanceláře, byl sklad odpadových materiálů, které vznikaly při výrobě letadel – první, co jsme museli udělat, bylo vyklidit, naložit a nechat odvézt asi dvacet nákladních vozů pilin od mosazi, mědi a podobného odpadu, který se tu do té doby skladoval,“ popisuje Vratislav Kroc.

K centrále ve Kbelích brzy začaly přibývat další pobočky – v roce 1998 v Řeporyjích (ta se před třemi lety přemístila kvůli výhodnějším podmínkám o pár kilometrů dál do Slivence), roku 2002 v Uhříněvsi, v roce 2004 v Králově Dvoře u Berouna a v Kladně, roku 2006 v Kralupech nad Vltavou a v roce 2010 ve Voticích.

Vše pro střechu

STAV-INVEST nabízí široký sortiment střešních krytin, izolací, zateplení a dalších produktů, které souvisí se střechou. Patří sem i střešní okna. „objemově tvoří střešní okna zhruba 10 procent z celkového obratu. Ale určitě mají v sortimentu své důležité místo, protože ke střeše patří a jejich důležitost v poslední době vzrůstá-s tím, jak se mění funkce střechy a půdní prostory jsou stále více využívány k bydlení,“ konstatuje Vratislav Kroc. Hlavním partnerem v oblasti střešních oken je pro STAV-INVEST firma VELUX. „Tato značka je všeobecně známá, vžila se jako synonymum pro střešní okna, bez ohledu na výrobce,“ konstatuje.

Spolupráci se značkou VELUX v oblasti nabídky střešních oken navázal STAV-INVEST od počátků své existence, vztah obou firem pak procházel různými peripetiemi. „Zpočátku mel VELUX tendenci vystupovat z pozice síly, nikoli partnerského vztahu, což se nám samozřejmě nelíbilo,“ vzpomíná Vratislav Kroc. „ V současné době jsou naše vztahy na výborné úrovni,“ dodává. Svědčí o tom i intenzivní spolupráce v oblasti marketingu. „Rádi a intenzivně se podílíme na marketingových akcích firmy VELUX. Chceme být pro ně, stejně jako pro naše další dodavatele, kvalitním partnerem.“ Říká Vratislav Kroc.

„Snažíme se prodávat zákazníkům okna s vyšší přidanou hodnotou a prodat jim nejen samotné okno, ale i všechny doplňky jako markýzy, rolety a podobně. A na adresu firmy VELUX je nutno uznat, že jeho systém bonifikace tuto kvalitu prodeje zohledňuje. Je však pravda, že tento způsob prodeje je mnohem náročnější a vyžaduje i kvalitní prodejní personál,“ konstatuje Vratislav Kroc. O kvalitě personálu svědčí také to, že se tu najdou takoví odborníci, kteří jsou schopni nejen erudovaně poradit zákazníkům s výběrem materiálů a dalších potřeb pro střechu, ale i publikovat na tato témata odborné články.

Jak přežít v krizi

Samozřejmě i STAV-INVEST se musel vypořádat s nepříliš příznivou hospodářskou situací posledních let. „krize se nás samozřejmě dotkla, i když zvládáme stále fungovat se ziskem,“ říká Vratislav Kroc. Firma musela čelit poklesu obratu a musela přistoupit i k nepříliš populárnímu propuštění. „Z celkového počtu zhruba 70 zaměstnanců jsme jich museli dvanáct propustit, abychom byli schopni udržet dobrý výsledek i pro letošní rok,“ říká Vratislav Kroc.

„Propuštění lidí není samozřejmě nic příjemného, musím ale podotknout, že se týkalo spíš podpůrných profesí, jako jsou skladníci, řidiči, a podobně, nikoli zaměstnanců, kteří aktivně pracují v prodeji. Pro ně je práce stále dost,“ říká Vratislav Kroc. Přes pokles prodejů tak rozhodně neplánuje šetřit na prodejcích. „je sice méně realizovaných akcí, ale na každou připadá podstatně více nabídek – zhruba o deset procent,“ konstatuje Vratislav Kroc.

„A tento poměr se určitě obrátí k lepšímu, řada akcí je nachystaná, jen se teď déle čekalo na příznivější počasí,“ věří. O dobré kondici firmy svědčí i to, že přes ne právě jednoduchou situací na trhu zatím neplánuje omezování své prodejní sítě, naopak se zabývá i úvahami o jejím dalším rozšíření, když jejich realizace není v současné chvíli na pořadu dne. „Samozřejmě k realizaci těchto plánů musíme přistupovat uvážlivě, protože jsou s ní spojeny velké investiční náklady, jejichž návratnost může být hodně dlouhá, a všude navíc bojujeme se silnou konkurencí. Máme ale vytipovaných několik lokalit, kde vidíme potencionál k úspěchu a kde si chceme postupně připravovat půdu k expanzi,“ uzavírá Vratislav Kroc.

Další rozhovory

Stavebnictví: průkopníci moderního stylu obchodování (rozhovor pro Business Animals – 19. 7. 2017)

“Firmy většinou nelevitují v prostoru, jsou někde ukotveny, mají svého dodavatele, u kterého jsou zvyklé nakupovat. My je musíme přesvědčit a vybudovat si důvěru, aby měli chuť nás vyzkoušet. Na rozdíl od ostatních firem máme dobře vypracovaný marketingový systém, kde hlídáme celý proces na více úrovních.” Celý článek

Trh na hraně možností (rozhovor pro Střecha Speciál revue – 7. 2021)

Nahoru, dolů v rychlém sledu a nepředvídatelné pohyby, to je rodeo. Podobně to nyní vypadá na trhu stavebních materiálů. O zákulisí, příčinách i doporučeních, jak na tuto situaci reagovat, aby pro vás dopady byly co nejméně bolestivé, jsme si povídali s obchodním ředitelem společnosti Stav-Invest, panem Jiřím Hlomem. Celý článek